Sprawdź, co jest faktem, a co tylko powtarzaną plotką o samochodach elektrycznych.
1Czy samochody elektryczne są bardziej narażone na pożary?

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano:

  • 16 564 nowe w pełni elektryczne samochody osobowe (BEV)
  • 535 004 nowe spalinowe samochody osobowe (benzyna, diesel, HEV, MHEV, PHEV, LPG)

W tym samym roku odnotowano:

  • 30 pożarów samochodów elektrycznych
  • 9 457 pożarów samochodów spalinowych

To oznacza, że:

  • pożary dotyczyły 0,18% samochodów elektrycznych
  • pożary dotyczyły 1,77% samochodów spalinowych

Wniosek: ryzyko pożaru w przypadku samochodu spalinowego jest ponad 9 razy większe niż w przypadku samochodu elektrycznego.

2Czy infrastruktura ładowania w Polsce jest wystarczająca?

Nie – jeszcze nie jest, ale dynamicznie się rozwija.

Na koniec 2024 roku w Polsce działało 8 589 ogólnodostępnych punktów ładowania, co oznacza wzrost o 45% względem roku poprzedniego.

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem AFIR, do końca 2025 roku szybkie ładowarki mają być dostępne co 60 km wzdłuż głównych tras szybkiego ruchu.

Coraz więcej punktów ładowania pojawia się również przy centrach handlowych i dyskontach, co ułatwia ładowanie podczas codziennych aktywności.

Do końca 2026 roku w Polsce ma powstać ponad 1 500 nowych punktów ładowania.

Dla porównania, liczba punktów ładowania w wybranych krajach Europy na koniec 2024 roku:

  • Niemcy – 154 037
  • Francja – 150 052
  • Wielka Brytania – 73 334
  • Hiszpania – 40 438
  • Dania – 30 439
  • Norwegia – 27 500
3Dlaczego zasięg samochodu elektrycznego spada zimą?

Akumulatory w samochodach elektrycznych – podobnie jak baterie w telefonach – w chłodniejszych warunkach tracą nieco na wydajności.

Zimą część energii, która w cieplejsze dni służy do napędzania pojazdu, jest wykorzystywana do podgrzania baterii, co pomaga wydłużyć jej efektywność i żywotność.

Dodatkowo, w samochodach elektrycznych ogrzewanie kabiny również pobiera energię z baterii, podczas gdy w autach spalinowych wykorzystuje się do tego ciepło wytwarzane przez silnik. Tym samym zaletą „elektryków” zimą jest to, że ciepło w kabinie pojawia się szybciej – nie trzeba czekać, aż silnik się rozgrzeje.

4Jak Mercedes-Benz gwarantuje trwałość baterii w swoich samochodach elektrycznych?

Mercedes-Benz oferuje 8-letnią gwarancję na baterie w swoich pojazdach elektrycznych.

Aby dodatkowo zwiększyć żywotność akumulatora, producent rekomenduje regularne ładowanie samochodu do poziomu 80%.

Dodatkowo, w autoryzowanych serwisach Mercedes-Benz można wykonać okresowe testy wydajności baterii, które pozwalają monitorować jej stan i zapewnić pełną sprawność przez długie lata.

5Czy samochody elektryczne mają ograniczony zasięg?

Obecnie samochody elektryczne są optymalnym rozwiązaniem dla osób, które pokonują do 70 km dziennie i korzystają z dłuższych tras sporadycznie.

Trwają intensywne prace nad zwiększeniem zasięgu i skróceniem czasu ładowania. Przykładem jest nowy elektryczny Mercedes-Benz CLA, który oferuje zasięg do 792 km oraz rewolucyjny system szybkiego ładowania – zasięg 325 km w zaledwie 10 minut.

6Czy ładowanie w mieście jest droższe?
Cena ładowania – zarówno w mieście, jak i na trasie – zależy od operatora i może się znacznie różnić. Wpływ na koszt ma m.in. moc ładowarki, lokalizacja oraz czas ładowania. Korzystając z sieci Mercedes me Charge Public, użytkownicy mają gwarancję jednolitej stawki na tysiącach ładowarek w całej Europie, w tym również w Polsce.
7Jakie są procedury przeglądów dla samochodów elektrycznych Mercedes-Benz?
Mercedes-Benz przewiduje dwa główne rodzaje przeglądów: Przegląd A i Przegląd B. Przegląd A po 20 000 km to podstawowy serwis obejmujący m.in. wymianę płynów eksploatacyjnych i kontrolę kluczowych podzespołów. Przegląd B jest bardziej kompleksowy i obejmuje dodatkowo szczegółową diagnostykę systemów pojazdu.
8Jak wygląda wartość rezydualna (RV) samochodów elektrycznych?
Wartość rezydualna samochodów elektrycznych systematycznie rośnie wraz z popularyzacją elektromobilności.
9Czy design samochodów elektrycznych jest mniej atrakcyjny?

Design samochodów elektrycznych różni się w zależności od tego, czy model został zaprojektowany od początku jako elektryczny (np. EQE), czy powstał na bazie wersji spalinowej (np. EQA, EQB). Te pierwsze charakteryzują się bardziej futurystyczną linią i nowym językiem stylistycznym, natomiast modele oparte na spalinowych odpowiednikach zachowują ich rozpoznawalną sylwetkę.

W stylistyce „elektryków” kluczowe znaczenie ma aerodynamika – zmniejszenie oporów powietrza wpływa bezpośrednio na zasięg. Dlatego np. grille w samochodach elektrycznych są zabudowane.

Dla osób ceniących dynamiczny wygląd, Mercedes-Benz oferuje pakiety stylistyczne AMG, które nadają pojazdom bardziej sportowy i wyrazisty charakter.