W 2024 roku w Polsce zarejestrowano:
- 16 564 nowe w pełni elektryczne samochody osobowe (BEV)
- 535 004 nowe spalinowe samochody osobowe (benzyna, diesel, HEV, MHEV, PHEV, LPG)
W tym samym roku odnotowano:
- 30 pożarów samochodów elektrycznych
- 9 457 pożarów samochodów spalinowych
To oznacza, że:
- pożary dotyczyły 0,18% samochodów elektrycznych
- pożary dotyczyły 1,77% samochodów spalinowych
Wniosek: ryzyko pożaru w przypadku samochodu spalinowego jest ponad 9 razy większe niż w przypadku samochodu elektrycznego.
Nie – jeszcze nie jest, ale dynamicznie się rozwija.
Na koniec 2024 roku w Polsce działało 8 589 ogólnodostępnych punktów ładowania, co oznacza wzrost o 45% względem roku poprzedniego.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem AFIR, do końca 2025 roku szybkie ładowarki mają być dostępne co 60 km wzdłuż głównych tras szybkiego ruchu.
Coraz więcej punktów ładowania pojawia się również przy centrach handlowych i dyskontach, co ułatwia ładowanie podczas codziennych aktywności.
Do końca 2026 roku w Polsce ma powstać ponad 1 500 nowych punktów ładowania.
Dla porównania, liczba punktów ładowania w wybranych krajach Europy na koniec 2024 roku:
- Niemcy – 154 037
- Francja – 150 052
- Wielka Brytania – 73 334
- Hiszpania – 40 438
- Dania – 30 439
- Norwegia – 27 500
Akumulatory w samochodach elektrycznych – podobnie jak baterie w telefonach – w chłodniejszych warunkach tracą nieco na wydajności.
Zimą część energii, która w cieplejsze dni służy do napędzania pojazdu, jest wykorzystywana do podgrzania baterii, co pomaga wydłużyć jej efektywność i żywotność.
Dodatkowo, w samochodach elektrycznych ogrzewanie kabiny również pobiera energię z baterii, podczas gdy w autach spalinowych wykorzystuje się do tego ciepło wytwarzane przez silnik. Tym samym zaletą „elektryków” zimą jest to, że ciepło w kabinie pojawia się szybciej – nie trzeba czekać, aż silnik się rozgrzeje.
Mercedes-Benz oferuje 8-letnią gwarancję na baterie w swoich pojazdach elektrycznych.
Aby dodatkowo zwiększyć żywotność akumulatora, producent rekomenduje regularne ładowanie samochodu do poziomu 80%.
Dodatkowo, w autoryzowanych serwisach Mercedes-Benz można wykonać okresowe testy wydajności baterii, które pozwalają monitorować jej stan i zapewnić pełną sprawność przez długie lata.
Obecnie samochody elektryczne są optymalnym rozwiązaniem dla osób, które pokonują do 70 km dziennie i korzystają z dłuższych tras sporadycznie.
Trwają intensywne prace nad zwiększeniem zasięgu i skróceniem czasu ładowania. Przykładem jest nowy elektryczny Mercedes-Benz CLA, który oferuje zasięg do 792 km oraz rewolucyjny system szybkiego ładowania – zasięg 325 km w zaledwie 10 minut.
Design samochodów elektrycznych różni się w zależności od tego, czy model został zaprojektowany od początku jako elektryczny (np. EQE), czy powstał na bazie wersji spalinowej (np. EQA, EQB). Te pierwsze charakteryzują się bardziej futurystyczną linią i nowym językiem stylistycznym, natomiast modele oparte na spalinowych odpowiednikach zachowują ich rozpoznawalną sylwetkę.
W stylistyce „elektryków” kluczowe znaczenie ma aerodynamika – zmniejszenie oporów powietrza wpływa bezpośrednio na zasięg. Dlatego np. grille w samochodach elektrycznych są zabudowane.
Dla osób ceniących dynamiczny wygląd, Mercedes-Benz oferuje pakiety stylistyczne AMG, które nadają pojazdom bardziej sportowy i wyrazisty charakter.